GURMÁNI

Na zahrádku v prostějovské Průmyslové ulici zase za rok. Mezitím na

Axiom do tepla hospod. Už proto, aby letos přežily.

chmel. Člověk se tím musí proochutnat.“

Ochutnávání je nepřekvapivě nejdůležitější i pro Jikiuna, který hodně cestuje

a navštěvuje podniky s pivními speciály.

„Tam když ochutnávám, napadají mě recepty. Na ubrousek zachytím moment inspirace.“ Nad to sleduje blogy, čte knihy

a zejména diskutuje s ostatními sládky.

Většina jich je prý velmi sdílných. Stejně

je to i v Axiomu. Ostatně Horák mě s fotografem přivítal slovy „dělejte si tady, co

chcete, nejsme Coca-Cola“.

Konkurence-nekonkurence

Otevřená je podle něho většina podobných pivovarů. Často spolu přímo vaří

společné várky. V Axiomu uvařili třeba

čokoládovo-banánový pastry stout s maďarským pivovarem Horizont, v září se

do Prostějova chystá tým polského Deer

Bear. „Jejich sládek spolu s Kjetilem vymysleli recept na triple IPA. Uvaříme

společně dva tisíce litrů, u toho se pobavíme. Zeptají se, jak děláme tohle, my se

zase poptáme jich,“ vysvětluje Horák fun134

gování odvětví, ve kterém se prý na soutěživost příliš nehraje. Trh s řemeslnými

pivy je oproti produkci velkopivovarů totiž stále malý. „V první řadě potřebujeme,

aby se trh vůbec rozšiřoval. Aby se lidi

naučili různá piva pít, rozlišovat. Čím víc

nás bude, tím to bude lepší. Jsme taková

konkurence-nekonkurence.“

Po slovech o české nekonkurenci se

Horák trochu kysele usměje, nadšený přitom není ani zdaleka. „Teď nás možná české pivovary začnou brát jinak, když jsme

se začali víc soustředit na Česko,“ naznačuje ředitel proměnu způsobenou pandemií koronaviru. Původně vývozní pivovar

totiž najednou neměl kam vyvážet. Podle

Horáka šla firma v čase zavřených hospod

a hranic do kolen. Za dva a půl měsíce připravili pouze dvě nová piva, jinak se starali

o stávající v tancích. „Žili jsme jen z toho,

co znovu zainvestovala pětice majitelů,“

říká Horák s tím, že původní plán počítal

s návratností za sedm až deset let. Teď si

netroufá odhadovat.

Nekonaly se ani pivní festivaly, které jsou na řemeslné scéně pro pivovary

Proč Axiom

Název pivovaru vymyslel sládek

Kjetil Jikiun. Odkazuje k matematickému pojmu pro něco, co se nemusí

dokazovat, u čeho se předpokládá

platnost. „Chceme směřovat k určitému axiomu kvality našich piv,“

říká ředitel Jan Horák. Kdo chce

vyzkoušet platnost tvrzení, příležitost má v brněnském Axiom Pubu

na Poštovské ulici, kde mají dvacet

tři píp s vlastními i světovými pivy.

Další hospodu chystá pivovar v Olomouci. Nejvíc podniků odebírajících

prostějovská piva je v Praze, kde ho

na čepu mívají ve Once Upon a Beer,

Pivotéce Žižkoff, Výčepu Kabelovna,

Jámě, Baru Ale!, Nubeer Baru nebo

v Poctivém Výčepu.

Comeback

Svrchně kvašená piva nejsou v Česku novinkou. Pšeničné svrchňáky na

našem území dominovaly od 16. do

poloviny 19. století. Teprve díky vývoji technologií se v roce 1842 rodí čirý

světlý ležák plzeňského typu, který

Česko opanuje až do současnosti.