GURMÁNI
Na zahrádku v prostějovské Průmyslové ulici zase za rok. Mezitím na
Axiom do tepla hospod. Už proto, aby letos přežily.
chmel. Člověk se tím musí proochutnat.“
Ochutnávání je nepřekvapivě nejdůležitější i pro Jikiuna, který hodně cestuje
a navštěvuje podniky s pivními speciály.
„Tam když ochutnávám, napadají mě recepty. Na ubrousek zachytím moment inspirace.“ Nad to sleduje blogy, čte knihy
a zejména diskutuje s ostatními sládky.
Většina jich je prý velmi sdílných. Stejně
je to i v Axiomu. Ostatně Horák mě s fotografem přivítal slovy „dělejte si tady, co
chcete, nejsme Coca-Cola“.
Konkurence-nekonkurence
Otevřená je podle něho většina podobných pivovarů. Často spolu přímo vaří
společné várky. V Axiomu uvařili třeba
čokoládovo-banánový pastry stout s maďarským pivovarem Horizont, v září se
do Prostějova chystá tým polského Deer
Bear. „Jejich sládek spolu s Kjetilem vymysleli recept na triple IPA. Uvaříme
společně dva tisíce litrů, u toho se pobavíme. Zeptají se, jak děláme tohle, my se
zase poptáme jich,“ vysvětluje Horák fun134
gování odvětví, ve kterém se prý na soutěživost příliš nehraje. Trh s řemeslnými
pivy je oproti produkci velkopivovarů totiž stále malý. „V první řadě potřebujeme,
aby se trh vůbec rozšiřoval. Aby se lidi
naučili různá piva pít, rozlišovat. Čím víc
nás bude, tím to bude lepší. Jsme taková
konkurence-nekonkurence.“
Po slovech o české nekonkurenci se
Horák trochu kysele usměje, nadšený přitom není ani zdaleka. „Teď nás možná české pivovary začnou brát jinak, když jsme
se začali víc soustředit na Česko,“ naznačuje ředitel proměnu způsobenou pandemií koronaviru. Původně vývozní pivovar
totiž najednou neměl kam vyvážet. Podle
Horáka šla firma v čase zavřených hospod
a hranic do kolen. Za dva a půl měsíce připravili pouze dvě nová piva, jinak se starali
o stávající v tancích. „Žili jsme jen z toho,
co znovu zainvestovala pětice majitelů,“
říká Horák s tím, že původní plán počítal
s návratností za sedm až deset let. Teď si
netroufá odhadovat.
Nekonaly se ani pivní festivaly, které jsou na řemeslné scéně pro pivovary
Proč Axiom
Název pivovaru vymyslel sládek
Kjetil Jikiun. Odkazuje k matematickému pojmu pro něco, co se nemusí
dokazovat, u čeho se předpokládá
platnost. „Chceme směřovat k určitému axiomu kvality našich piv,“
říká ředitel Jan Horák. Kdo chce
vyzkoušet platnost tvrzení, příležitost má v brněnském Axiom Pubu
na Poštovské ulici, kde mají dvacet
tři píp s vlastními i světovými pivy.
Další hospodu chystá pivovar v Olomouci. Nejvíc podniků odebírajících
prostějovská piva je v Praze, kde ho
na čepu mívají ve Once Upon a Beer,
Pivotéce Žižkoff, Výčepu Kabelovna,
Jámě, Baru Ale!, Nubeer Baru nebo
v Poctivém Výčepu.
Comeback
Svrchně kvašená piva nejsou v Česku novinkou. Pšeničné svrchňáky na
našem území dominovaly od 16. do
poloviny 19. století. Teprve díky vývoji technologií se v roce 1842 rodí čirý
světlý ležák plzeňského typu, který
Česko opanuje až do současnosti.