T É M A : O UT D O O R / S O N DA

V

Text: Pavel Jégl

přírodě nám ve volném čase už nestačí

jen pobýt. Chceme tam i cosi zažít, něco

dokázat a sami sebe překonat.

Pravda, leccos pro zdraví a  kondici můžeme dělat i  ve fitku. Vydýchaný

vzduch čpící potem se však nedá poměřovat s tím čerstvým. Nemluvě o sceneriích, které se venku naskýtají. A  tak se

vydáváme na treky, ferraty a  výstupy,

lezeme po skalách, běháme, jezdíme na

kole, raftujeme, bavíme se geocachingem, lyžujeme a chodíme na sněžnicích.

A  samozřejmě: čím víc času trávíme

venku, tím víc jde na odbyt outdoorové

vybavení a tím usilovněji se jeho výrobci

pouštějí v konkurenčním boji do inovací.

Špičkou polechtat

Patří se začít bicykly, protože jsme národ cyklistů. Podle letošního průzkumu

United Assistance nás na kole pravidelně

jezdí víc než třetina. Jako jediný dopravní prostředek ho ale využívá jen jeden

z pětadvaceti – pro zbytek je kolo hlavně

sportovním vybavením.

Trendy jsou teď zejména elektrokola.

Pověst přibližovadel pro zesláblé seniory ztratily nejpozději ve chvíli, kdy na

jedno takové usedl Jaromír Jágr. Kolový

park elektrifikujeme rychleji než vozový:

zatímco loni mělo každé čtvrté z kol prodaných v  Česku elektrický pohon, mezi

automobily je letos aspoň částečně elektrických jen šest procent.

Kolo do zásuvky je užitečný pomocník. Jede se na něm pohodlněji a s menší

námahou. Je relativně šetrné k životnímu

prostředí, nemusíte na ně skládat řidičské zkoušky ani platit povinné ručení.

A přitom vám nebere radost ze šlapání.

Právě ta stále nejvíc odlišuje bikery

od automobilistů. Jinak se jejich světy

sblížily. Kola dokážou být stejně jako

auta online, k nehodě umějí sama přivolat pomoc, a  jedna z  kategorií e-biků se

dokonce jmenuje SUV.

Vedle baterek dostávají kola stále lehčí, a přitom tuhé kompozitní rámy, nové

systémy odpružení i nové typy přehazovaček. Ani tím vynalézavost konstruktérů nekončí. Dánská firma Ceramic Speed

například hledá cesty ke zmenšení tření

a  zvýšení účinnosti šlapání. Tradiční řetězový pohon, přehazovačku i kladky nahrazuje systémem keramických ložisek

a snižuje tak počet třecích ploch.

Jako cibule

Venku by nám mělo být tak akorát – ani

horko, ani zima. K  tomu slouží funkční

oblečení. Ani tady se vývoj nezastavuje.

Jednotlivé díly oblečení bychom měli

vrstvit jako slupky cibule. Nejblíž tělu je

triko. Jeho úkolem je odvést pot, udržet

nás v suchu a pokud možno oddálit tvorbu pachů. V tom jsou skvělá třeba trička

z polyesterových vláken Coolmax, která

v létě navíc příjemně chladí.

Druhá vrstva má také odvádět pot,

ale současně i udržet tělesné teplo. Tady

jsme se od kousavého vlněného svetru

většinou přesunuli k fleecu. Vlněné svetry se však vracejí, tentokrát bez kousání

– firma Dale of Norway přidala pod úplet

Amarouny

Každý, kdo v uplynulých dekádách

vyrazil na několikadenní čundr,

ví, jak se pronesou konzervy. Nahradit jdou některým ze stále širší

nabídky ultralehkých vysušených

a vakuovaných jídel.

Jeden z jejich výrobců, Adventure

Menu, slibuje ušetřit až osmdesát

procent hmotnosti proviantu, a přitom dodat potřebné kalorie bez

chemických přísad. Nemusíte s sebou brát vařič ani rozdělávat oheň.

Dokonce nepotřebujete ani nádobí.

Sáček s jídlem vložíte do většího

sáčku, do něhož nalijete trochu

vody a přihodíte kapsli s oxidem

vápenatým. Jídlo se pak ohřeje

exotermní reakcí. Za dvanáct minut

můžete jíst.

Když nemíříte zrovna na Kavkaz,

ale jen na víkendový výšlap do

Beskyd, kde se nějaký ten gram

navíc snese, volte spíš sterilované

jídlo. Jeho chuť i vzhled jsou ve

srovnání s tím sušeným přirozenější. Adventure Menu má v nabídce

desítky jídel od vepřového s knedlíkem a zelím po rýžový nákyp se

švestkami. Také s jejich přípravou

vám pomůže samoohřev.

17