T É M A : O UT D O O R / S O N DA
V
Text: Pavel Jégl
přírodě nám ve volném čase už nestačí
jen pobýt. Chceme tam i cosi zažít, něco
dokázat a sami sebe překonat.
Pravda, leccos pro zdraví a kondici můžeme dělat i ve fitku. Vydýchaný
vzduch čpící potem se však nedá poměřovat s tím čerstvým. Nemluvě o sceneriích, které se venku naskýtají. A tak se
vydáváme na treky, ferraty a výstupy,
lezeme po skalách, běháme, jezdíme na
kole, raftujeme, bavíme se geocachingem, lyžujeme a chodíme na sněžnicích.
A samozřejmě: čím víc času trávíme
venku, tím víc jde na odbyt outdoorové
vybavení a tím usilovněji se jeho výrobci
pouštějí v konkurenčním boji do inovací.
Špičkou polechtat
Patří se začít bicykly, protože jsme národ cyklistů. Podle letošního průzkumu
United Assistance nás na kole pravidelně
jezdí víc než třetina. Jako jediný dopravní prostředek ho ale využívá jen jeden
z pětadvaceti – pro zbytek je kolo hlavně
sportovním vybavením.
Trendy jsou teď zejména elektrokola.
Pověst přibližovadel pro zesláblé seniory ztratily nejpozději ve chvíli, kdy na
jedno takové usedl Jaromír Jágr. Kolový
park elektrifikujeme rychleji než vozový:
zatímco loni mělo každé čtvrté z kol prodaných v Česku elektrický pohon, mezi
automobily je letos aspoň částečně elektrických jen šest procent.
Kolo do zásuvky je užitečný pomocník. Jede se na něm pohodlněji a s menší
námahou. Je relativně šetrné k životnímu
prostředí, nemusíte na ně skládat řidičské zkoušky ani platit povinné ručení.
A přitom vám nebere radost ze šlapání.
Právě ta stále nejvíc odlišuje bikery
od automobilistů. Jinak se jejich světy
sblížily. Kola dokážou být stejně jako
auta online, k nehodě umějí sama přivolat pomoc, a jedna z kategorií e-biků se
dokonce jmenuje SUV.
Vedle baterek dostávají kola stále lehčí, a přitom tuhé kompozitní rámy, nové
systémy odpružení i nové typy přehazovaček. Ani tím vynalézavost konstruktérů nekončí. Dánská firma Ceramic Speed
například hledá cesty ke zmenšení tření
a zvýšení účinnosti šlapání. Tradiční řetězový pohon, přehazovačku i kladky nahrazuje systémem keramických ložisek
a snižuje tak počet třecích ploch.
Jako cibule
Venku by nám mělo být tak akorát – ani
horko, ani zima. K tomu slouží funkční
oblečení. Ani tady se vývoj nezastavuje.
Jednotlivé díly oblečení bychom měli
vrstvit jako slupky cibule. Nejblíž tělu je
triko. Jeho úkolem je odvést pot, udržet
nás v suchu a pokud možno oddálit tvorbu pachů. V tom jsou skvělá třeba trička
z polyesterových vláken Coolmax, která
v létě navíc příjemně chladí.
Druhá vrstva má také odvádět pot,
ale současně i udržet tělesné teplo. Tady
jsme se od kousavého vlněného svetru
většinou přesunuli k fleecu. Vlněné svetry se však vracejí, tentokrát bez kousání
– firma Dale of Norway přidala pod úplet
Amarouny
Každý, kdo v uplynulých dekádách
vyrazil na několikadenní čundr,
ví, jak se pronesou konzervy. Nahradit jdou některým ze stále širší
nabídky ultralehkých vysušených
a vakuovaných jídel.
Jeden z jejich výrobců, Adventure
Menu, slibuje ušetřit až osmdesát
procent hmotnosti proviantu, a přitom dodat potřebné kalorie bez
chemických přísad. Nemusíte s sebou brát vařič ani rozdělávat oheň.
Dokonce nepotřebujete ani nádobí.
Sáček s jídlem vložíte do většího
sáčku, do něhož nalijete trochu
vody a přihodíte kapsli s oxidem
vápenatým. Jídlo se pak ohřeje
exotermní reakcí. Za dvanáct minut
můžete jíst.
Když nemíříte zrovna na Kavkaz,
ale jen na víkendový výšlap do
Beskyd, kde se nějaký ten gram
navíc snese, volte spíš sterilované
jídlo. Jeho chuť i vzhled jsou ve
srovnání s tím sušeným přirozenější. Adventure Menu má v nabídce
desítky jídel od vepřového s knedlíkem a zelím po rýžový nákyp se
švestkami. Také s jejich přípravou
vám pomůže samoohřev.
17