A U TO M OTO

na moderní uspořádání

s  motorem vpředu napříč

a  pohonem předních kol.

A to jsme se ještě nedostali

k  druhému podstatnému

rozdílu. Tentokrát se jezdí

na elektřinu.

Tak budeme jezdit

Nahoře platforma současného

vozu se spalovacím motorem, dole

elektromobilu.

Podobně jako u starších automobilů jde

Proč je to všechno too mnohem variabilnější základ, na kterém

lik důležité? Především

lze postavit velmi odlišná auta.

proto, že ID.3 i  všichni

její sourozenci na stejné

platformě jsou auta postavená čistě pro elektrický

pohon. Hodně elektromobilů takových není – třeba

Kia e-Niro, o  které jsme

psali v  červnovém čísle.

Že je tohle auto od základu postavené jako elektromobil, znamená dvě věci – jedna je můžou chybět věci jako řazení a zvuk motoru, ale i oni nejspíš uznají, že elektřina má

důležitá pro Volkswagen, druhá pro vás.

Ta první je, že koncern VW inves- něco do sebe. Je to podobné, jako když přitoval gigantické množství peněz a  úsilí šly parolodě místo plachetnic, dieselelekdo vývoje čistě elektrické platformy. trické lokomotivy místo parních nebo

Tohle už není žádná hra a zkoušení po- tryskáče místo vrtulových letadel. Od-

tenciálně slepých uliček, které můžou

a  nemusí fungovat. Volkswagen vsadil

na elektromobilitu svoji budoucnost.

A můžete věřit tomu, že lidé, kteří operují s korporátními miliardami eur, vědí

o budoucnosti automobilismu víc než vy

nebo já. Takže se připravte na to, že ID.3

je předzvěst toho, s  čím se budeme na

silnicích potkávat víc a víc.

Ta druhá je, že auto navržené od začátku jako elektrické bývá obvykle o hodně lepší než to, které vzniklo kompromisem. To je dobrá zpráva pro vás, protože

českému motoristovi bude s každým dalším rokem stoupat šance, že se s nějakým

elektrickým produktem koncernu Volkswagen potká.

Technika nové doby

Až se s  nějakým takovým autem setkáte,

nejspíš z něj budete nadšení. Staromilcům

124

Zakážou nám

jezdit na benzin?

S elektromobily se občas pojí obavy, že

nám je kdosi vnutí jako dražší a nepraktickou novotu. Máme se bát, že nám benzinové auto za deset let prostě zabaví?

Stručná odpověď zní, že ne. I když mají

různé státy a různé automobilky různé

plány, předpoklady většinou hovoří

o konci výroby aut se spalovacím motorem někdy ve 40. letech. O plošném zákazu jejich provozu zatím nemluví vůbec

nikdo. Dost možná k němu nedojde nikdy,

protože elektrická auta díky levnějšímu

provozu a dalším výhodám prostě převládnou. Dneska také nikdo nezakazuje

parní lokomotivy a parolodě.

cházející technologie, vyhnaná na hranici

svých možností, měla své kouzlo a byla pro

technicky založeného člověka fascinující.

Ta nová dělala lépe svoji práci, přinejmenším poté, co prošla porodními bolestmi.

Výhodou elektrického motoru není jen okamžitě dostupný výkon a  točivý moment. Vedlejším efektem

toho, že ho bylo praktičtější umístit k  zadní nápravě,

je lepší dynamika. Že mívají prémiová auta pohon

zadních kol, má svůj důvod

– když se přední kola starají

o zatáčení a zadní o pohon,

zvládá každá náprava svoji

práci lépe. V  praxi to zna-

mená, že ani při ostrém

rozjezdu kola neprotočíte

a do zatáčky si můžete pomoci přidáním plynu. ID.3

by dokonce uměl projet zatáčku řízeným přetáčivým

smykem, ale to vám nedovolí elektronika – na druhou stranu se s ní nemusíte

bát žádných hendikepů zadního pohonu.

Tím ale plusy nekončí. Jednou z největších

výhod elektrického auta je jeho největší

nevýhoda. Baterie je těžká (v případě platformy MEB 345 až 493 kilogramů), drahá,

omezuje dojezd a dlouho se nabíjí. O tom

ale až později. Teď nás zajímá, že skoro

půltuna v podlaze udělá kouzla s vyvážením auta. Nízké těžiště znamená stabilitu

i bez tvrdého sportovního podvozku. ID.3

vás nezradí v zatáčkách a zároveň dokáže

být úžasně komfortní na nerovné silnici,

terénních vlnách, dlažebních kostkách

a podobných nepříjemnostech.

Cena vs. plasty

Méně nadšení asi budete z interiéru. Jeho

strohost člověka zase vrací ke vzpomínkám

na brouka, což by nevadilo. Konfigurace

s miniaturním displejem na sloupku řízení

a velké obrazovky infotainmentu, které lze

doplnit o  displej na skle, funguje výborně. Ovladač řazení vedle volantu je přímo

skvělý, stejně jako to, že je ID.3 s bezklíčovým startem připravena k jízdě, jakmile nastoupíte. Žádné startovací tlačítko, prostě

jen zařadíte D nebo R a jedete.Horší je ale