A U TO M OTO
na moderní uspořádání
s motorem vpředu napříč
a pohonem předních kol.
A to jsme se ještě nedostali
k druhému podstatnému
rozdílu. Tentokrát se jezdí
na elektřinu.
Tak budeme jezdit
Nahoře platforma současného
vozu se spalovacím motorem, dole
elektromobilu.
Podobně jako u starších automobilů jde
Proč je to všechno too mnohem variabilnější základ, na kterém
lik důležité? Především
lze postavit velmi odlišná auta.
proto, že ID.3 i všichni
její sourozenci na stejné
platformě jsou auta postavená čistě pro elektrický
pohon. Hodně elektromobilů takových není – třeba
Kia e-Niro, o které jsme
psali v červnovém čísle.
Že je tohle auto od základu postavené jako elektromobil, znamená dvě věci – jedna je můžou chybět věci jako řazení a zvuk motoru, ale i oni nejspíš uznají, že elektřina má
důležitá pro Volkswagen, druhá pro vás.
Ta první je, že koncern VW inves- něco do sebe. Je to podobné, jako když přitoval gigantické množství peněz a úsilí šly parolodě místo plachetnic, dieselelekdo vývoje čistě elektrické platformy. trické lokomotivy místo parních nebo
Tohle už není žádná hra a zkoušení po- tryskáče místo vrtulových letadel. Od-
tenciálně slepých uliček, které můžou
a nemusí fungovat. Volkswagen vsadil
na elektromobilitu svoji budoucnost.
A můžete věřit tomu, že lidé, kteří operují s korporátními miliardami eur, vědí
o budoucnosti automobilismu víc než vy
nebo já. Takže se připravte na to, že ID.3
je předzvěst toho, s čím se budeme na
silnicích potkávat víc a víc.
Ta druhá je, že auto navržené od začátku jako elektrické bývá obvykle o hodně lepší než to, které vzniklo kompromisem. To je dobrá zpráva pro vás, protože
českému motoristovi bude s každým dalším rokem stoupat šance, že se s nějakým
elektrickým produktem koncernu Volkswagen potká.
Technika nové doby
Až se s nějakým takovým autem setkáte,
nejspíš z něj budete nadšení. Staromilcům
124
Zakážou nám
jezdit na benzin?
S elektromobily se občas pojí obavy, že
nám je kdosi vnutí jako dražší a nepraktickou novotu. Máme se bát, že nám benzinové auto za deset let prostě zabaví?
Stručná odpověď zní, že ne. I když mají
různé státy a různé automobilky různé
plány, předpoklady většinou hovoří
o konci výroby aut se spalovacím motorem někdy ve 40. letech. O plošném zákazu jejich provozu zatím nemluví vůbec
nikdo. Dost možná k němu nedojde nikdy,
protože elektrická auta díky levnějšímu
provozu a dalším výhodám prostě převládnou. Dneska také nikdo nezakazuje
parní lokomotivy a parolodě.
cházející technologie, vyhnaná na hranici
svých možností, měla své kouzlo a byla pro
technicky založeného člověka fascinující.
Ta nová dělala lépe svoji práci, přinejmenším poté, co prošla porodními bolestmi.
Výhodou elektrického motoru není jen okamžitě dostupný výkon a točivý moment. Vedlejším efektem
toho, že ho bylo praktičtější umístit k zadní nápravě,
je lepší dynamika. Že mívají prémiová auta pohon
zadních kol, má svůj důvod
– když se přední kola starají
o zatáčení a zadní o pohon,
zvládá každá náprava svoji
práci lépe. V praxi to zna-
mená, že ani při ostrém
rozjezdu kola neprotočíte
a do zatáčky si můžete pomoci přidáním plynu. ID.3
by dokonce uměl projet zatáčku řízeným přetáčivým
smykem, ale to vám nedovolí elektronika – na druhou stranu se s ní nemusíte
bát žádných hendikepů zadního pohonu.
Tím ale plusy nekončí. Jednou z největších
výhod elektrického auta je jeho největší
nevýhoda. Baterie je těžká (v případě platformy MEB 345 až 493 kilogramů), drahá,
omezuje dojezd a dlouho se nabíjí. O tom
ale až později. Teď nás zajímá, že skoro
půltuna v podlaze udělá kouzla s vyvážením auta. Nízké těžiště znamená stabilitu
i bez tvrdého sportovního podvozku. ID.3
vás nezradí v zatáčkách a zároveň dokáže
být úžasně komfortní na nerovné silnici,
terénních vlnách, dlažebních kostkách
a podobných nepříjemnostech.
Cena vs. plasty
Méně nadšení asi budete z interiéru. Jeho
strohost člověka zase vrací ke vzpomínkám
na brouka, což by nevadilo. Konfigurace
s miniaturním displejem na sloupku řízení
a velké obrazovky infotainmentu, které lze
doplnit o displej na skle, funguje výborně. Ovladač řazení vedle volantu je přímo
skvělý, stejně jako to, že je ID.3 s bezklíčovým startem připravena k jízdě, jakmile nastoupíte. Žádné startovací tlačítko, prostě
jen zařadíte D nebo R a jedete.Horší je ale