E KO N O M I C KÝ S P E C I Á L / BY Z N YS P L Á N
Milan Hynek
Narodil se v roce 1979.
Vystudoval informační
technologie na VŠE
v Praze. Pro Unicorn
začal před 21 lety pracovat jako programátor,
dnes patří jako ředitel
Produktového hubu k top
managementu.
„Jak jednou klient na pobočce byl, může
se biometrická identifikace používat jako
druhotné ověření. Dneska vám chodí
potvrzovací SMS nebo klíč k transakci,
i když už jste se do systému jednou přihlásili,“ říká Milan Hynek. Tohle nepohodlí
může ověření podle tváře odstranit. Systém umožňuje nejen ověřit identitu zákazníka, ale z dokladů zkontrolovat, jestli
Unicorn
Evropská IT společnost s českými kořeny. Od roku 1990 vytvořila řadu řešení,
která využívají nejvýznamnější podniky
z různých odvětví. Zároveň provozuje
internetovou službu Plus4U, která nabízí
robustní softwarová řešení pro malé
a střední podniky i pro lidi.
je plnoletý, prověřit platnost předloženého dokladu nebo ho porovnat s databází
odcizených dokladů. Tím se snižuje možnost podvádět – a to je třeba pro banky
a pojišťovny mimořádně zajímavé.
Správný mix člověka a stroje
Vytvářet a provozovat systém, který
rozpoznává tvář a čte osobní údaje, je
78
slovy produktového manažera Jana Hanáka trochu ošemetné. Při ověřování
totožnosti se vždycky pracuje s citlivými
informacemi. Proto Unicorn spolupracuje s jednou z největších tuzemských
právních kanceláří. S údaji se musí pracovat bezpečně a v souladu se zákonem.
Základní princip je mazání dat, hned jak
je to možné. „Na bezpečnost velmi dbáme,“ ujišťuje Hanák, že se i nad rámec
zákonných povinností pravidelně testuje
zabezpečení služby. Služba je provozována v cloudu, což umožňuje její efektivní provoz a dobrou dostupnost pro
zákazníky. Pokud s ní někdo chce začít,
může to být v podstatě hned, bez vlastní
specializované IT infrastruktury.
Tvůrci projektu nepochybují, že se
chytí i v zahraničí. „Zatím se soustředíme
na Evropu, ale produkt je připravený tak,
aby se uplatnil celosvětově,“ říká Milan
Hynek. Systém sice vznikl v Česku, ale
kromě rozšířené latinky si poradí i s azbukou a vedle češtiny nebo angličtiny je
připraven třeba na němčinu nebo norštinu. Samozřejmě bude potřeba ho přizpůsobovat nejen jazykovému prostředí
a požadavkům zákazníků, ale také různé
legislativě. Někde může být vstřícnější,
například na Slovensku by banky mohly systém využít už při prvním kontaktu
s klientem, jinde si bude žádat doplnění.
„Země fungují různě. Třeba v Německu
je možné vzdálené ověření, vyžadují ale
vstup operátora a videozáznam z rozhovoru. Takže z tohoto pohledu jsou tu variace, které budeme implementovat podle
toho, kam se plánujeme vydat dál,“ říká
Jan Hanák.
Připravuje se tak například podpora pro asistované ověření identity nejen
kvůli Německu, ale i pro případy, kdy člověk není schopný poskytnout údaje nebo
je poskytne chybné. S ním by pak komunikoval operátor a na dálku ověření dokončil. Když se podaří namíchat správný mix
umělé inteligence a člověka, může to být
podle Milana Hynka pro idGuard jasná
výhoda.
Iva Brejlová už roky píše o technologiích pro
odborná i populární média. Věnuje se především skvělým nápadům z Česka, které díky IT
usnadňují život.