E KO N O M I C KÝ S P E C I Á L / BY Z N YS P L Á N

Milan Hynek

Narodil se v roce 1979.

Vystudoval informační

technologie na VŠE

v Praze. Pro Unicorn

začal před 21 lety pracovat jako programátor,

dnes patří jako ředitel

Produktového hubu k top

managementu.

„Jak jednou klient na pobočce byl, může

se biometrická identifikace používat jako

druhotné ověření. Dneska vám chodí

potvrzovací SMS nebo klíč k  transakci,

i když už jste se do systému jednou přihlásili,“ říká Milan Hynek. Tohle nepohodlí

může ověření podle tváře odstranit. Systém umožňuje nejen ověřit identitu zákazníka, ale z dokladů zkontrolovat, jestli

Unicorn

Evropská IT společnost s českými kořeny. Od roku 1990 vytvořila řadu řešení,

která využívají nejvýznamnější podniky

z různých odvětví. Zároveň provozuje

internetovou službu Plus4U, která nabízí

robustní softwarová řešení pro malé

a střední podniky i pro lidi.

je plnoletý, prověřit platnost předloženého dokladu nebo ho porovnat s  databází

odcizených dokladů. Tím se snižuje možnost podvádět – a  to je třeba pro banky

a pojišťovny mimořádně zajímavé.

Správný mix člověka a stroje

Vytvářet a  provozovat systém, který

rozpoznává tvář a  čte osobní údaje, je

78

slovy produktového manažera Jana Hanáka trochu ošemetné. Při ověřování

totožnosti se vždycky pracuje s citlivými

informacemi. Proto Unicorn spolupracuje s  jednou z  největších tuzemských

právních kanceláří. S  údaji se musí pracovat bezpečně a v souladu se zákonem.

Základní princip je mazání dat, hned jak

je to možné. „Na bezpečnost velmi dbáme,“ ujišťuje Hanák, že se i  nad rámec

zákonných povinností pravidelně testuje

zabezpečení služby. Služba je provozována v  cloudu, což umožňuje její efektivní provoz a  dobrou dostupnost pro

zákazníky. Pokud s  ní někdo chce začít,

může to být v podstatě hned, bez vlastní

specializované IT infrastruktury.

Tvůrci projektu nepochybují, že se

chytí i v zahraničí. „Zatím se soustředíme

na Evropu, ale produkt je připravený tak,

aby se uplatnil celosvětově,“ říká Milan

Hynek. Systém sice vznikl v  Česku, ale

kromě rozšířené latinky si poradí i  s  azbukou a  vedle češtiny nebo angličtiny je

připraven třeba na němčinu nebo norštinu. Samozřejmě bude potřeba ho přizpůsobovat nejen jazykovému prostředí

a  požadavkům zákazníků, ale také různé

legislativě. Někde může být vstřícnější,

například na Slovensku by banky mohly systém využít už při prvním kontaktu

s  klientem, jinde si bude žádat doplnění.

„Země fungují různě. Třeba v  Německu

je možné vzdálené ověření, vyžadují ale

vstup operátora a  videozáznam z  rozhovoru. Takže z tohoto pohledu jsou tu variace, které budeme implementovat podle

toho, kam se plánujeme vydat dál,“ říká

Jan Hanák.

Připravuje se tak například podpora pro asistované ověření identity nejen

kvůli Německu, ale i pro případy, kdy člověk není schopný poskytnout údaje nebo

je poskytne chybné. S ním by pak komunikoval operátor a na dálku ověření dokončil. Když se podaří namíchat správný mix

umělé inteligence a člověka, může to být

podle Milana Hynka pro idGuard jasná

výhoda.

Iva Brejlová už roky píše o technologiích pro

odborná i populární média. Věnuje se především skvělým nápadům z Česka, které díky IT

usnadňují život.