Neutěšený pohled. Naprostá většina zámků, které jsou v Česku

na prodej, chátrá. Tenhle kdysi patřil rodu Valdštejnů.

bohatství této země. A je na naší

generaci, abychom zámky neztratili,“ je přesvědčená Natallia.

Řešení vidí dvě. „První je zámecká daň. Když dá každý měsíčně

tisícovku z platu, opravíme zámky

raz dva.“ Druhé už míní vážně: přesvědčit investory, že rekonstrukce

zámku je dobrá investiční příležitost. „Nepotřebují peníze a dotace,

jen přijatelné podmínky.“ Stát zatím

podle Natallie dělá všechno proto,

aby investory odradil. Předložila Ministerstvu kultury několik návrhů,

jak to změnit. Pro investory ze zemí

mimo Evropskou unii chce zavést

investiční vízum: pokud investuje do našeho kulturního dědictví,

opraví historickou nemovitost

v souladu s českými zákony, dostane zlaté vízum, bude tu smět žít.

Další přání investorů je na pohled

úsměvné. „Zámky kupují bohatí

lidé, kteří už mají všechno. Jen jedna mimořádná věc schází… Budete

zaskočená, ale chtějí rytířský titul.

V Česku se takové tituly udělují,

ale ne investorům do historických

nemovitostí. Proč ho člověku, který

opraví památku, nedat?“

Natallia má klienty z Ruska, Austrálie, Ameriky, Číny, Indie, Japonska, Spojených arabských emirátů

a od všech slýchá totéž: dejte nám

vízum a titul. Dnes musejí lhát, aby

vízum získali: třeba se u nás přihlásit na vysokou školu a předstírat

studium.

O tom, že jsou zámky dobrou investicí a dávají přidanou hodnotu mnohému podnikání, Natallia nepochy-

buje. „Když srovnáte cenu za noc

v pětihvězdičkovém hotelu v centru

Prahy a v pětihvězdičkovém hotelu

na zámku, bude na zámku dvakrát

vyšší. Když otevřete na zámku

kliniku, třeba plastickou chirurgii

pro smetánku, bude atraktivnější.

Nebo mezinárodní školy. Za školu

na zámku budou rodiče ochotní

platit třikrát tolik.“

JINOU ŘEČÍ

Když Natallia přiveze klienta na zámek, pozve i místního památkáře.

Zájemce o koupi zmíní, že chce

udělat ze dvou pokojů jeden, takže

musí zbourat tuhle zeď. Památkář

se zděsí: Když zbouráte zeď s malbou z šestnáctého století, udělíme vám

pokutu dva a půl milionu korun. Musíte

malbu obnovit původní technologií a to

27