ROZHOVOR
Poslední kolekce Liběny Rochové s názvem Partitury balancuje na hraně mezi uměním
a módou. Návrhářka se inspirovala tvorbou výtvarníka Milana Grygara.
a nevzdělanost. A nejen tady u nás,
ale celosvětově. Všechno to souvisí
s konzumem, o kterém jsem mluvila. Nekomplikovaný život oslovuje
čím dál víc lidí, navíc tomu dost
nahrává neutěšená politická situace.
Lidé mají spoustu problémů a nechce se jim řešit nic dalšího. Volí
pak nejjednodušší cestu – rychle
nakoupit jídlo a něco na sebe a moc
se tím nezabývat.
V jednom rozhovoru jste říkala, že
to, jak se člověk obléká, není otázka
peněz, ale kulturnosti. Jak jsme tedy
v Česku kulturní?
Dost záleží na konkrétním místě.
Jinak se samozřejmě oblékají lidé
v Praze a jinak na vesnici. Obecně
ale v Česku pořád není kultura
odívání na vysoké úrovni. Mnoho
lidí stále chodí do divadla ve svetru a s taškou nebo batohem přes
rameno. Přitom pěkně se obléknout
40
znamená vyjádřit úctu hercům.
Další nešvar je outdoorové oblečení ve městě – každý den potkávám spoustu lidí, kteří vypadají,
jako kdyby měli za chvilku vyrazit
na hory. V Česku zkrátka nejsme
zvyklí zabývat se oblečením. Dřív se
to totiž považovalo za něco zbytečného a povrchního. Přitom oděv je,
alespoň ve většině vyspělých zemí,
odrazem doby, patří k užitému
umění. Nevypovídá jen o člověku,
ale i o čase, ve kterém vznikl.
Hodně se pohybujete mezi studenty
a mladými designéry. Mají vůbec
šanci uspět se svojí vlastní značkou?
Mladí nemají dost peněz, aby mohli
ve velkém zafinancovat vlastní
značku. Těžké je to všude na světě
a nejen v našem oboru. Když děláte
sklo, porcelán nebo šperk, můžete
se proslavit jako solitér, v oděvu je
to skoro nemožné. Musíte být sou-
částí mašinerie, jezdit na fashion
weeky. A připravit kolekci je nesmírně nákladná záležitost.
Jaký postup tedy doporučujete
svým studentům?
Většinou jim radím, aby si založili obrazně řečeno v garáži malou
značku, zkusili to na lokálním trhu
a pak se případně pokusili expandovat ven. Což je samozřejmě také
ekonomicky dost náročné, ale ne
nemožné, pokud máte opravdu
talent. Existuje řada menších zahraničních firem, které oslovují přímo
studenty. Myslím, že tohle je dobrá
cesta. Větší značky raději nabírají
diplomanty, kterým můžou dát míň
peněz. Navíc konkurence je veliká –
ve světě je několik prestižních škol
designu a každá z nich má mnoho studentů, kteří chtějí prorazit.
UMPRUM je v tomhle ohledu dost
unikátní. V každém ročníku máme