ROMAN STREJČEK

PŘEDSEDA PŘEDSTAVENSTVA OSA

IVAN BARTOŠ

PŘEDSEDA PIRÁTSKÉ STRANY

MICHAL DAVID

HUDEBNÍK

Budeme-li krást tvorbu umělcům

pod rukama, pak v konečném

zúčtování poškodíme sami sebe.

Kdo by investoval peníze, čas

a energii do takové činnosti? Přitom

vlastní tvorba je zrcadlem naší

kultury a národní identity. Má-li

vznikat nová tvorba, musíme jí

vytvořit férové prostředí. Je obtížné

vysvětlit podstatu duševního vlastnictví. Nelze si na to sáhnout, a tak

podléháme názoru, že tvorba nemá

žádnou hodnotu. Je to o vyspělosti

společnosti a jejím respektu k práci

druhých.

Streaming představuje skvělý komfort pro zákazníky. Obchodní model

je ale zajímavý spíš pro nahrávací

společnosti než pro umělce. Když

prodáte CD, bývá na něm zpravidla

14 skladeb. Předplatitel streamingové služby si přehraje třeba sto skladeb od různých umělců. Tím pádem

jsou jejich příjmy nízké a rozmělněné. A to pomíjím, že zhruba 90

procent uživatelů používá služby

zdarma, přerušované reklamou.

Tvrzení, že stahování zabijí hudbu,

je jako z nějaké reklamy nebo propagandy. Tento argument nejčastěji

zaznívá od lidí či subjektů, kteří si

nevšimli, že se svět změnil, a podle

starého modelu se jim prostě nedaří

hudbu efektivně prodávat. Muzikanti si ale cestu ke svým posluchačům už našli. A jistě by si nepřáli,

aby jejich posluchači byli šikanováni, sledováni či souzeni za to, že

někam nasdíleli jejich písničku.

Na trhu je řada dostupných služeb,

které streaming umožňují za paušální poplatek. Možnost stáhnout si

hudbu na dobrém připojení a mít ji

uloženou v zařízení je základ. Existuje mnoho komerčních e-shopů

na stahování hudby, které fungují.

Lidem nevadí za hudbu platit. Ti, co

si hudbu stahují bez placení, reálně

žádnou škodu nedělají, neb by si ji

patrně nekoupili. Jinak stahování

hudby je v Česku legální, což je

třeba neustále připomínat.

Myslím, že stahování hudbu nezabíjí. Je to jen nová forma prezentace.

Problém ale je, že si hudbu spousta

lidí stahuje bezplatně. Nahrávka,

pokud je profesionální, stojí hodně

peněz. Autor to také nemůže psát

zadarmo. Ani interpret nemůže

zpívat zadarmo. Rohlík v obchodě

vám také nedají zadarmo. Bezplatné

stahování je tedy v podstatě krádež.

Pokud se nevymyslí nějaká dobře

fungující forma placeného stahování, tak to bude problém a všichni hudebníci přestanou jednou

vydávat nahrávky a budete si muset

přijít na jejich živé koncerty. A co se

týče streamingu hudby, určitě je to

cesta, ale je zatím v plenkách. Věřím

ale, že někdo chytrý něco vymyslí.

Jinak přijdou všichni hudebníci

na buben.

33